Främja utvecklingen utav sensoriska färdigheter
Små baby som är synskadade ska lek samt hjälp för att utveckla och begagna alla sina sinnen.
Vision
Uppmuntra barn som har mindre syn att använda sin vision igenom att avsyna miljöfaktorer som ljus och reflexer, kulör, kontrast, storlek etc.
Låt barnet hålla material vid vilken aspekt eller avstånd som är bäst för dem och uppmuntra dem att flytta nära till dig vid sagostunder alternativt när du sitter i cirkel.
Välj leksaker som har ljus, ljusa kulörer med kontrast. Om du använder bilder alternativt böcker, välj bilder som är färgglada och enkla bilder framför än bilder som är visuellt röriga.
Ehuru man nyttjar fotografier, använd matt finish i stället för glansig finish för att avta bländning.
Tryck
Ge möjligheter för att utforska taktila komponenter utav relevanta objekt samt främja igenkänning utav objekt genom beröring.
Ge leksaker som innehar en mängd annorlunda texturer, former, storlekar och vikt.
Leta efter leksaker som innehar flera olika sätt att aktivera barnen.
Allmänna överväganden I arbetet med små baby med nedsatt betraktelsesätt
Aktivt deltagande
Som med alla baby, skall insatser samt metoder fokuserar på aktivt engagemang av barnen i samtliga aktiviteter.
Eftersom barn med synskada inte kan lära sej igenom att betrakta vad som händer runt omkring dem, måste de bilda sej “genom att göra” samt interagera med sin omgivning.
Insatser skall inriktas på vidareutveckling av oförutsedda medvetenhet och inre motivation och drivkraft i mycket unga baby och utvecklingen utav de fysiska färdigheter som är nödvändiga för barnet att deplacera och studera.
Barn med synskada ska ges potential att övervara alla de aktiviteter som de möter.
Om ett baby inte kan deltaga oberoende, utforska fason att han kan få assistans igenom verksamheten, att bevilja honom fullborda de åtgärder som han kan göra oberoende
Aktivt engagemang kan vara:
Spela sociala spel samt bevilja barnet “berätta” att han vill spela igen,
Att låta ett baby att nå en leksak som är placerad på benet i stället för att placera den i handen,
Att ge ett barn ett urval av vilka leksaker han vill har, vilken epistel han vill höra eller var han vill att du skal sitta,
Ge förutsägbara rutiner som tillverkar att ett barnet kan kunna vad som kommer att hända härnäst samt bevilja honom inleda nästa steg,
Alstra sätt som barnet kan förstå de “stora bilden”
Synförlust begränsar barnets föreställning av ett objekt eller aktivitet.
Exempelvis kan ett baby äga ett begränsat begrepp “bil” om det inte ges möjlighet att studera, röra samt fiffla annorlunda delar av en riktig automobil.
På samma fason kan begreppet “äpplen” begränsas om han inte får möjlighet att plocka äpplen från ett träd eller välja dem från butiken, att hantera samt äta annorlunda äpplen, för att göra äppelmos, äppelpaj och fruktsallad.
Exempel på fason att skapa en “stor bild” inkluderar:
Studiebesök för att studera alla aspekter av ett koncept,
Bruk utav rutiner och förutsägbar schema;
Verklighetstrogna leksaker i barnstorlek (lekstuga, liten automobil, plaskdamm, etc).
Omvänt stjärnkikare för baby med mindre betraktelsesätt, samt,
Bruk utav olika verkliga objekt för att lära vissa begrepp (till exempel med assistans utav en plaskdamm, rockring, hjul en leksaksbil att lära begreppet “cirkel”)
Visar Färdigheter som vanligtvis lärs Visuellt
För ett totalt blind baby eller ett barn som inte kan se att efterapa dej, kan man tarva flytta barnet genom en förehavande för att visa vad du vill att han ska göra.
När man visar en ny handlag, är det lättare att vara bakom barnet så att din anatomi är i samma riktning som hans.
Så snabbt som genomförbart, behöver man bevilja barnet aktivt gå igenom dessa don på egen hand.
Sällskaplig duglighet är ett area som kan behöva demonstreras. Man kan tarva visa ett barn hur man bjuda in en andra baby att spela, hurdan man turas om i spel samt hurdan man delar leksaker.
Hands-on Interaktioner med verkliga föremål
För att lära sig om världen ska ett baby med synskador erfarenhet verkliga objekt.
Ge verkliga objekt om möjligt, i synnerhet när ett baby lär sej ett nytt idé.
Begagna exempelvis autentisk frukt samt vegetabilier i stället för plast sådana.
Främja funktionella samt meningsfulla språk
Det är inte meningsfullt att ge en non-stop språklig beskrivning utav allt som händer ständigt för de större förskolebarn. För barnet är det mycket viktigt att få viktig info som barnet kan förstå och om vad som händer för tillfället.